Bærums Verk Rørleggerbedrift AS

Helge Skogstad: – Valget var enkelt

Helge Skogstad startet opp Bærums Verk Rørleggerbedrift AS i 2002. Den gangen var det bare Helge. Ordretilgangen var god, og han tok gradvis på seg større prosjekter. Målet var alltid å vokse, og valget om å ansette flere ble naturlig da han fikk prosjektet Info-Rama i Sandvika. I dag leverer BVR rørleggertjenester til private, offentlige og profesjonelle utbyggere, og har 30 ansatte.

De startet med å bruke et enkelt system, men i takt med at bedriften stadig vokste hadde de behov for et system som kunne gjøre arbeidshverdagen enklere.

Valget ble Cordel

Når vi skulle finne et system var valget enkelt, forteller Helge. – Cordel er bransjens system, og gjennom VVS Fagmann får vi jo også rabatter.

Siden 2008 har de brukt Cordel, og både Helge, prosjektledere og medarbeidere er fornøyd. – Vi får god kontroll og oversikt med Cordel, og generelt veldig gode rapporter. Vi fører også regnskapet i Cordel, og det fungerer strålende.

Vi gikk også tidlig over på Cordel Norge sitt eget håndholdte system Cordel UTE, vi så fordeler med å kun forholde oss til ett system. Vi er i år for første gang 30 ansatte og har ca. 15 innleide, så vi er avhengig av et system som fungerer godt.

Helge innrømmer at han ikke er spesielt god på data og datasystemer. – Jeg vokste ikke opp med en iPad i hånden, men jeg har uten problemer klart å lære meg det jeg har behov for.

Tilbud og prosjektstyring

Kenneth Børresen startet i BVR i 2005 og ble medeier i 2014. Kenneth jobber også i Cordel daglig. I dag lager BVR alle sine tilbud i Cordel – i tillegg har de full kontroll på alle sine prosjekter med Cordel Prosjektstyring.

– Det er enkelt å få en økonomisk oversikt. Vi får også i tillegg svært god oversikt på tillegg og produsert – som gir oss et godt bilde av hvordan vi ligger an i prosjekter, sier Kenneth.

Helge forteller at de gjerne er med på prosjekter med få tilbydere – kanskje der andre føler de ikke har god nok kontroll. – Vi har god kompetanse i bedriften og gode rutiner på hvordan vi jobber. Vi hadde et stort prosjekt rett etter vi gikk over til Cordel, her endte vi med å fakturere for 80 millioner.

En del av jobben var priset, men en svært stor del var timebasert. Noe som var årsaken til den høye totalsummen. Når man jobber timebasert, er det svært viktig med god dokumentasjon, og med Cordel var det enkelt å dokumentere underveis.

Vi har gode rutiner i systemene vi bruker i dag, og hadde jobbet mye tyngre uten Cordel. Vi jobber hovedsakelig med større prosjekter, og da er det Cordel som gjelder. Det å jobbe likt i et felles system er en styrke, alle kan enkelt hoppe inn å få full oversikt, avslutter Helge.

DSCF1596_red

Miljøbevisste

BVR har også fokus på miljøet. Her står søppelsorteringssystem linet opp på fellesrommet og skiltet på veggen konstaterer at de er en Miljøfyrtårn bedrift.

– Det er viktig å bruke mindre papir og tenke på miljøet. Nå har vi all nødvendig dokumentasjon i Cordel, så behovet for papirer og permer er lite, forteller Helge.

Relaterte artikler