– For å lykkes som rørlegger må du ha oversikt og kontroll på lønnsomheten, yte god kundeservice og sikre dokumentasjon, sier Truls Nilsen.
Han er daglig leder i Arne Nilsen AS, et familie-rørleggerfirma i Fredrikstad som har eksistert i 60 år. Faren til Truls startet selskapet, og i dag er det han, kona, to sønner, en nevø og 15 andre som jobber i selskapet.
På spørsmålet hva han ville gjort dersom han skulle startet et nytt rørleggerfirma i dag svarer han:
– Jeg ville valgt riktig dataverktøy fra starten. Det er viktig at du får et system som dekker alt. Jeg ville også brukt tid på å sette meg inn i dette, slik at jeg var forberedt, sier Truls.
Arne Nilsen bruker Cordel som sitt eneste system. Der kontrollerer de hele sin virksomhet.
– Det gir en helt annen mulighet for oversikt når du har alt samlet i et system, sier Truls.
I tillegg ville han vært nøye på å dokumentere alt, fra start, med foto og sjekklister.
– Dersom det skjer noe, så må du dokumentere at du har gjort det riktig. Du må ha sjekklister slik at du sørger for at du gjør alt riktig, samt dokumenterer alt med foto og bevis, sier han.
For at forsikringsselskap skal dekke krever de bevis, og da må rørlegger kunne bevise at alt er gjort riktig og at feilen ikke stammer fra hans/hennes arbeid.
– Uten dette kan bedriften få en brå slutt, sier Truls.
Hvordan sikre lønnsomhet?
I tillegg til dokumentasjon er lønnsomhet naturlig nok et «make or break» når du starter som rørlegger.
– Alt må faktureres, fra timer til små reservedeler.
Er det mange som ikke gjør det?
– Hvis ikke du har gode systemer til å registrere ute i felt, kan du glemme og så blir ikke ting fakturert. Du må ha oversikt og kontroll slik at alt blir fakturert. Hvis ikke kan du jobbe mye, uten å tjene mye, svarer Truls.
Det handler også om riktig prising, og det gjelder å lære seg dette.
– Det er viktig å etterregne tilbud for å se lønnsomheten i prosjektet. Slik at man kan lære seg å prise lønnsomt, og slippe å gjøre samme feil flere ganger, sier Truls.
I tillegg så er det effektivitet som er en nøkkel til suksess.
– I Arne Nilsen har vi alltid likt å ligge i forkant teknologisk. Bruke teknologi til å gjøre hverdagen litt lettere og mer effektiv, samt få bedre oversikt, sier Truls.
Kundeservice er alfa omega
– I Arne Nilsen har vi flere kunder som vi har hatt i flere generasjoner, fordi den eldre generasjon anbefaler oss til de yngre, forteller Truls.
Mange er trofaste når de først har funnet en rørlegger de er fornøyde med, og anbefaler det også til andre. Så derfor er det å gjøre en god jobb hos ute hos kunder, alfa-omega.
Men hva betyr god kundeservice for en rørlegger:
Truls ramser opp flere ting
– Det handler om å rykke ut hurtig dersom noe haster. Hvis vannspruten står, så ønsker ingen å vente.
– Det handler om å holde avtaler. Komme til avtalt tid, og ellers ringe og si ifra dersom du blir forsinket.
– Det handler om å ha oversikt over all nødvendig informasjon på kunde, og kunne være proaktiv i anbefalinger.
Forfatter av bloggposten har et praktisk eksempel på det siste punktet. I 2014 kjøpte hun et gammelt hus. Toalettet stoppet til stadighet, og vannet i dusjen rant ned for sakte. Etter å ha hatt gjentatt rørleggerhjelp gjennom halvannet år, ble det endelig utført undersøkelser som viste at alle rør i huset hadde for liten helning. Eierskifteforsikringen dekket da utskiftning av alle rør i hele huset, og problemet forsvant.
– Her burde rørlegger vært proaktiv så tidlig som mulig. Når de ser på ordreoversikten din at du må ha gjentatte besøk, så bør de forstå at her er det noe mer som ligger bak, og komme med forslag til hva du bør gjøre, sier Truls.
For å kunne gi disse rådene krever det at rørleggeren har oversikt over tidligere ordre og dialog med kunde i et CRM-system. Slik kan rørleggeren ute på oppdrag raskt se tidligere historikk,se trender i henvendelsene, og være proaktiv i sine forslag til hva som kan gjøres. Her skiller de gode og kundeorienterte rørleggerne seg fra de rørleggerne som «utfører et oppdrag og drar igjen».
Viktig å trives på jobben
Truls tror også det å ha det fint på jobb er viktig for å lykkes. Han har snakket så varmt om yrket at begge sønnene har valgt samme yrket.
– Det er ingen som har blitt truet inn i bedriften, så det har de valgt helt selv. Det er vel fordi de yngre ser at de eldre trives på jobb, sier Truls.
Er det et fint yrke?
– Rørlegger er et veldig fint yrke. Det er veldig variert. Du er ute hos ulike kunder og hjelper med ulike utfordringer. Du er på kontoret med kollegaer. Hver dag er aldri lik, og du får brukt deg selv på ulike måter, sier Truls.
Han har også sett at bransjen har endret seg gjennom årene.
– Det har blitt et litt annet yrke enn det var fordi alt nå er på data og alt skal dokumenteres. For å lykkes må du ha kontroll på administrasjonsdelen fra start, sier Truls.
Jeg tenker at de som drømmer om å bli rørlegger, kanskje ikke drømmer om å jobbe med administrasjon – tar jeg feil da?
– Hvis du tenker på rørleggeren som en skolelei person som er praktisk anlagt, så tar du feil. Han eller hun passer ikke inn i yrket slik det er i dag, da det er strenge dokumentasjonskrav og mye å holde styr på. Så det er blitt et mer krevende yrke enn det var før, sier Truls.
Men selv om det blir mer krevende så fortsetter de nye generasjonene Nilsen å velge samme vei. Også en nevø av Truls har startet i selskapet.
All administrasjon i ett system
I Arne Nilsen AS brukes Cordel til alt;
– Jeg har også vært med i flere fokusgrupper opp gjennom årene, for å få tilpasset Cordel optimalt i forhold til vår arbeidsflyt, sier Truls.
En stund brukte de Handymann integrert med Cordel, men nå er også den funksjonaliteten en del av Cordel sin løsning.
– Cordel gjør at vi kan ha en mest mulig effektiv hverdag, og ha kontroll på det vi driver med, sier Truls.
Teknologi er for Truls en viktig del av det å bygge et lønnsomt selskap. Og det å kunne ha alt i ett system, slik at man slipper å bytte mellom systemer og sette opp integrasjoner, synes Truls er en fordel. Med alt i ett system, slik som i Cordel, gir det bedre oversikt.
– Jeg har også hatt godt samarbeid med menneskene i Cordel opp gjennom årene, og fått god hjelp når det har vært noe, sier Truls.