Ved å ha kontroll på det administrative arbeidet fra start får du helt andre forutsetninger for å kunne planlegge og skalere videre. Noe som gir besparelser i bedriftens tid og økonomi.
«Jeg tror at dersom en montør skal starte en egen elektrobedrift, vil han eller hun bli overrasket over hvor mye administrativt arbeid det er». Ketil Valseth, faglig leder og installatør i Berg & Wigum AS
Helt nødvendig med dokumentasjon
Gode rutiner på dokumentasjon er avgjørende for bedriftens fremtid. Mangel på dokumentasjon er mangel på kundeservice, som kan føre til konkurs.
«Dersom det skjer noe, så må du dokumentere at du har gjort det riktig. Du må ha sjekklister slik at du sørger for at du gjør alt riktig, samt dokumenterer alt med foto og bevis. Hvis ikke du kan bevise at du har gjort alt riktig, kommer du ingen vei med hverken forsikringsselskap eller kunde. Da kan bedriften få en brå slutt» Truls Arne Nilsen, daglig leder i Arne Nilsen AS
Har du utført arbeid på det elektriske anlegget på et kjøkken og det senere oppstår brann, MÅ du kunne dokumentere arbeidet du har gjort i detalj for å bevise at du ikke har forårsaket brannen. I verste fall kan du bli erstatningspliktig for noe som ikke er din skyld på grunn av manglende dokumentasjon.
«En ting vi har jobbet mye med er at vi er presise i beskrivelsen av hva vi har utført ute hos kunde og dokumenterer tilstrekkelig. Hvis man har installert et kjøkken ute hos en kunde, kan man ikke bare skrive «installasjon kjøkken» og ta bilde av kjøkkenet og så signere. I så fall risikerer vi at noen andre kommer inn og gjør noe med det elektriske. Dersom det da skjer noe galt, så kan vi risikere å bli ansvarlig. Fordi ved at vi skriver «installasjon kjøkken» så tar vi ansvar for hele kjøkkenet. Vi må skrive akkurat hva vi har gjort, og dokumentere før vi signerer». Ketil Valseth, faglig leder og installatør i Berg & Wigum AS
Velg bransjespesifikke løsninger for det administrative arbeidet
Utforsk bransjespesifikke løsninger når du velger system. Dette er som oftest løsninger som er utviklet av eller med fagpersoner, som kan gi deg flere fordeler som ferdig kalkulasjonspakker, tilpasset sjekklister og mulighet til å importere priser fra grossister. Dette er løsninger som kan spare deg for mye tid og øke din lønnsomhet.
Ved å velge riktig løsning kan du ha kontroll på økonomi, kunder og det administrative fra start!
Tenk langsiktig
Tenk gjennom dine mål for bedriften når du skal ta i bruk et nytt system. Er målet ditt at bedriften skal vokse vil dette kreve mer fra det administrative systemet. Det er tidkrevende og kostbart å sette seg inn i nye systemer, så sørg derfor for at du velger et system som passer din bedrift både i dag, og i fremtiden.
Det finnes mange løsninger for fakturering, timeregistrering, dokumentasjon, tilbudsberegning etc. Det er derfor viktig at du er bevisst på om du ønsker å benytte flere ulike systemer til ulike arbeidsoppgaver, eller om du ønsker å forholde deg til færrest mulige systemer. Vi anbefaler deg å kartlegge behov du har i nåtid og fremtid, og finne et system som dekker de fleste av dine behov.
«Jeg ville valgt riktig dataverktøy fra starten. Det er viktig at du får ett system som dekker alt. Det gir en helt annen mulighet for oversikt når du har samlet alt i ett system. Jeg ville også brukt tid på å sette meg inn i dette, slik at jeg var forberedt». Truls Arne Nilsen, daglig leder i Arne Nilsen AS
Ha full kontroll på det administrative arbeidet med kunden i fokus
Det kan være tøft å drive egen bedrift, men premien for de som lykkes er stor. Å drive bedrift er normalt et resultatet av et solid stykke arbeid, basert på personlige og faglige forutsetninger, god orden og økonomistyring, ekstremt mye vilje og stor tålmodighet.
Vil du vite hvordan Cordel kan hjelpe deg til en trygg og effektiv hverdag?
Kontakt oss på info@cordel.no eller 70 17 84 00.