Cordel tipser: hvordan få raskere betalt

Cordel tipser: Få raskere betalt

Mange bedrifter har problemer med å få betalt i tide – eller enda verre: kunder som ikke betaler i det hele tatt. Selv med mange oppdrag og høy omsetning har de ikke penger på konto til å dekke løpende kostnader. Her er tre tips til hvordan du kan få raskere betalt og øke din likviditet.

1. Send faktura fortløpende

Det er lett å utsette faktureringen, og mange bedrifter venter for lenge med å sende ut faktura. Jo raskere man får innbetalinger fra kundene, jo bedre blir likviditeten. Faktura bør sendes så fort tjenesten er levert, man trenger for eksempel ikke vente til månedsslutt før faktura sendes.

I Cordel finnes det flere muligheter for å effektivisere faktureringen. Sender du faktura elektronisk, enten via e-post eller EHF vil kunden få fakturaen umiddelbart. Fordelene med EHF er blant annet større sikkerhet for at fakturaen når den rette mottakeren og at den alltid registreres korrekt. Husk også at det alltid er lurt å oppdatere kunderegisteret for EHF i Cordel, dette kan du enkelt gjøre ved å trykke «Konfig.» – «Sjekk aksesspunkt».

Cordel tilbyr også Vipps eFaktura for rask og enkel fakturering. La kundene dine betale regninger rett i Vipps eller nettbank, uten KID-nummer og annet krøll. Ta kontakt med oss for mer informasjon.

2. Store jobber? Del opp betalingen

Har du tatt på deg et stort oppdrag for en kunde? Da bør du fakturere kunden underveis, for eksempel når du har utført en del av oppdraget, eller hver måned. På denne måten risikerer du mindre tap og vil få inn penger raskere.

Når du oppretter prosjektordre i Cordel kan du velge mellom ulike ordre- og faktureringsmetoder. Valgt metode påvirker hvordan fakturaplanen settes opp. Dette kan du leser mer om i artikkelen «Hvordan opprette prosjektordre» i kunnskapsbasen i Cordel.

3. Sørg for gode purrerutiner

Å purre på kunder kan koste deg mye tid. For å effektivisere purrerutinene kan det være lurt å benytte KID-innbetaling. Da sørger man for at kundereskontroen er løpende oppdatert og man er klar til å sende purring så snart fakturaen er forfalt. Dette kan bestilles i din bank og settes opp i Cordel.

Hvis du sliter med dårlige betalere, kan det lønne seg å overlate jobben til andre. Du får mer tid til å gjøre det du er best på, og du får hjelp til å raskt få inn penger der du ellers ville tapt hele beløpet. Cordel har en helintegrert løsning mot Equity, som også er de eneste i Norge som har full speiling av reskontroen. Equity tar ansvar for hvordan og når betalingspåminnelsene blir sendt, slik at du får betalt – helst før inkasso.

God kundedialog kan også løse mange utfordringer. Snakk med kunden din før du starte jobben slik at dere begge får avklart ting dere lurer på. Det er også alltid lurt å benytte notatfeltet på fakturaen for å få fram en god beskrivelse. Da kan du unngå spørsmål og klager som fører til forsinket betaling.